Je rozdíl, jestli používá Vaše dítě tříbodový, nebo pětibodový pás v dětské autosedačce?

Proč používáme pětibodové pásy a jaké jsou výhody proti pásu tříbodovému?
V naší práci se často setkáváme s dotazem na to, jestli je v dětských autosedačkách bezpečnější dítě v případě použití tříbodového pásu od auta, nebo pětibodového pásu jako součásti autosedačky. Jaké jsou skutečně vědecké argumenty v této otázce?
Asi by bylo vhodné začít jednoduchým popisem obou variant. Tříbodový pás používáme každý den v autě. Je to jeden průběžný pás, který při zapnutí vede přes rameno šikmo pod paží do zámku na opačné straně a přes pánevní oblast zpět na stranu odkud vychází. Je velmi jednoduchý na použití, a ve spolupráci se systémem airbagů poskytuje solidní bezpečnost. Pětibodový pás je složen ze dvou pásů, které vedou z oblasti nad rameny do spodní části sedadla po bocích pasažéra. Na pásech jsou navlečeny spony, které se zapínají do držáku umístěného mezi nohama. V autech se používají téměř výhradně při závodech, běžné jsou v pilotních sedadlech letadel.
Proč se ale používají obě verze v dětských autosedačkách? Hlavním důvodem je křehkost dětského těla. Potřebujeme tedy síly případného nárazu rozložit na více bodů tak, aby pásy v místech upevnění k sedačce tolik „netahaly“ v místě, kde se dotýkají těla a brzdí ho. Na obr. 1 vidíte snímek sil, působících při dopředném nárazu na dětské tělo. Červené oblasti jsou místa, kde již působí síly schopné způsobit velmi vážná zranění. U pětibodového pásu se celková zátěž rozloží mnohem lépe. Obrázek vznikl díky úžasné technologii virtuálních modelů italské firmy Phitec, která v tomto oboru působí již poměrně dlouhou dobu a dosahuje neuvěřitelné přesnosti při modelování působení sil v těle při extrémním namáhání (například při nárazu). Jejich virtuální modely lidského těla umožňují libovolnou část těla detailně „nasvítit“ a přesně studovat síly působící v různých hloubkách, modelovat teplotní poměry ve tkáni, nebo nacházet místa kde dochází k možným fatálním škodám.
Obr. 1
Další obrázek (Obr. 2) ukazuje deformaci hrudního koše při podobném nárazu. Zde je vidět v první řadě síla působení na hrudní koš, který chrání většinu životně důležitých orgánů. Tlak je opět nerovnoměrný a díky jednostranné fixaci těla tříbodovým pásem je na levé straně vidět pásmo, kde tah pásu s velkou pravděpodobností poláme žebra. Stejně kritické místo je na pravé straně v oblasti klíční kosti.
Obr. 2
Neméně závažné je působení nárazových sil na hlavu dítěte, kde dochází k dopředné rotaci. Ta v případě pětibodového pásu směřuje v ose páteře dopředu, což je sice nebezpečné, ale potenciál závažných zranění je nižší než při použití tříbodového pásu. Tam se k namáhání dopřednému přidává boční rotace. Ta je způsobená tahem pásu, který jde přes tělo napříč. Takto složené působení sil příroda jaksi nepředpokládala a krční páteř je na něj mimořádně citlivá.
Neméně důležitou otázkou je působení nebezpečných sil v průběhu času. Na obr. 3 je graf, který porovnává síly rotace hlavy v čase. Zelená křivka je průběh rychlosti rotace hlavy u pětibodového pásu, hnědá křivka s pásem tříbodovým. Zajímavý je zde vývoj cca od 110ms po nárazu. Tam je další prudký nárůst rychlosti rotace při zpětném pohybu hlavy.
Obr. 3
Poslední obrázek z této depresívní kolekce ukazuje smykové namáhání mozku v pětibodovém/tříbodovém pásu. (Obr. 4.) Při použití pětibodového pásu je rotační pohyb spíše plynulý. Takže rozdíl rotační rychlost mozku a lebky je minimální. Na tříbodovém pásu se, jak jsme již zmínili k dopředné rotaci přidává rotace šikmá a mozek tak díky setrvačnosti rotuje výrazně odlišnou rychlostí i směrem vzhledem k lebce. To způsobuje nadměrné stresové namáhání mozku. Zároveň zde vidíte obrovskou deformaci páteře – oba snímky jsou pořízeny ve stejném čase po nárazu.
Obr. 4
Jestliže tedy srovnáme použití obou typů bezpečnostních pásů u šestiletého dítěte, dojdeme k těmto závěrům:
- Výsledkem testů je jednoznačný důkaz toho, že dlouhodobé používání integrovaného bezpečnostního pásu je bezpečnější, než použití tříbodového pásu auta
- Prodloužení krční páteře je u pětibodového pásu nižší
- Síly působící na krční páteř jsou u pětibodového pásu nižší až o 20%
- Tlak působící na hrudní koš je nižší a rovnoměrněji rozložený u pětibodového pásu
- Rotační (smykové) působení je znatelné na výrazně menších oblastech mozku
- Oblast hrudníku nevykazuje žádná místa, kde působí nebezpečný tlak
Zde vidíte výhody použití vícebodových integrovaných pásů. Ale POZOR!!! Stále hovoříme o použití PO SMĚRU!!! To rozhodně nedosahuje ani zdaleka bezpečnosti protisměrné sedačky. Proto stále myslete na to, že Vaše dítě bude jezdit tak dlouho bezpečně, dokud ho budete vozit v protisměru ?
Váš Radek
Testování probíhalo na figurínách typu HBM 6 let, za použití autosedačky BeSafe Beyond. Zdrojem dat je testování ADAC a VTI.
All comments