Jdeme nakupovat!

VÝBĚR SEDAČKY
Samotný výběr sedačky musí zohlednit řadu faktorů (na co se zaměřit najdete v minulém článku zde na blogu). Myslete i na to, že vaše individuální potřeby nejsou vždy stejné. Každý rodič má jinou sílu, je jinak vysoký, má jiné možnosti parkování, nebo jiný styl jízdy. První a nejdůležitější je určit kategorii, ze které budete sedačku vybírat. Ta se podle starší, ale stále platné normy ECE 44 určovala podle váhy dítěte, což bylo jasné a srozumitelné. Nově vstupuje v platnost nová norma R129, která je někdy špatně nazývána i-Size. Zde se dělí sedačky podle výšky dítěte. Podle mého názoru je to úplně zbytečné a nesmyslné zmatení. A to hlavně z jednoho důvodu. Každé dítě je jiné – u některého najdete velmi dlouhé nohy a krátké tělíčko. U jiných je to úplně naopak. Protože základní mírou v sedačce je délka zádové opěrky, snadno se může stát, že stejně vysoké děti mají úplně jinak dlouhá záda. Takže stejná sedačka bude jednomu krátká a druhé v ní má rezervu na celý rok.
Nicméně kategorie jsou dané a je základem o nich alespoň něco málo vědět.
Skupina 0 (0-13kg) - jde o tzv. „vajíčko“. Má poskytovat ochranu křehkému novorozeneckému tělíčku a dát mu dostatek pohodlí na cestování. Vždy se instaluje v protisměru, a to na zadním i předním sedadle (pozor na nutnost vypnout airbag u každé protisměrné sedačky!!!). Poutání vajíčka je možné bezpečnostním pásem auta, ale správná poloha je lépe dosažitelná na isofixové základně. A proč byste měli vždy novorozence ukládat do vajíčka?
- Vysoká boční ochrana
- Nejtěsnější vedení hlavičky (příliš otevřená hlavová opěrka je špatně)
- Nožičky smí přečnívat, hlavička nesmí
- Většina vajíček jde přes správné adaptéry nasadit na podvozek kočárku
- Vajíčka z trojkombinace jsou spíše hračka, vydrží velmi krátce a ergonomicky většinou nejsou příliš vhodná
- Na isofixové základně máte několik zásadních výhod:
o Vždy správná poloha
o Vždy bezpečné připoutání sedačky
o Rychlá manipulace (v zimě můžete přinést dítě do auta např. jen přikryté dekou a rychle odjet)
- Tento typ sedačky by měl vydržet co nejdéle, protože je pro novorozence ergonomicky nejvhodnější
- V této kategorii neexistuje adekvátní náhrada jiným typem autosedačky. Sedačky označené 0-… nejsou plnohodnotnou náhradou!!! Možná jsou tak označené, ale novorozenec má natolik specifické požadavky, že je jiná než speciální sedačka nikdy nesplní.
Skupina I (9-18kg) - pokračovací sedačka po vajíčku. Je většinou otočná, nebo obousměrná, poutaná Isofixem. Je polohována více do sedu, má vestavěný tří- nebo pětibodový pás. Vzhledem k poměrně rychlému vývoji dětského tělíčka v tomto období je vhodné zohlednit vzrůst Vašeho dítěte a sedačku vybírat s ohledem na rychlý vývoj. Zásadní body k nákupu:
- Sedačky v této kategorii jsou vhodné pro samostatně sedící děti
- Otáčení sedačky z důvodu snadného ukládání dítěte využijete spíše když je úplně maličké. Až začne do sedačky lézt samo, otáčení se příliš nepoužívá (při otočení do dveří je sedačka poměrně vysoko a dítě se nemá při nastupování za co chytit)
- Pro menší děti je vhodná sedačka s vložkou. Důvodem je to, že na začátku tohoto období je tělíčko ještě velice drobné a svalový korzet potřebuje podporu, aby nedošlo k poruchám vývoje. Více prostoru znamená méně opory ve správné poloze. Ideální je vložka, která se dá postupně „rozebírat“ a dobře se tak přizpůsobuje dítěti
- Je potřeba zohlednit typ auta z hlediska sklonu a tvaru sedáků – protože je sedačka na isofixu, mohla by sedačka při větším sklonu sedáků být hodně „do sedu“. Problematické může být i tzv. „boční vedení“ u sportovních sedadel, nebo tvar hlavové opěrky
- Zejména zpočátku tohoto období se může objevit problém s „padáním“ hlavičky směrem dopředu. To se dá řešit různými podpůrnými pomůckami, ale úplně nejdůležitější je vybrat správnou sedačku pro konkrétní auto
- Pozor na řádnou boční oporu hlavy (otevřená, nebo uzavřená hlavová opěrka)
- Některé sedačky nemají dobře řešený otočný mechanismus z hlediska zapadávání nečistot a následně hrozí vznik poruch otáčení
- Stále je nejvhodnější jezdit v protisměru
Skupina II (15-25kg) - používá se téměř výhradně v kombinaci se skupinou III
Skupina III (22-36kg) - používá se téměř výhradně v kombinaci se skupinou II
Kombinace
0-25kg (9-25kg) - sedačky téměř výhradně protisměrné, z hlediska bezpečnosti velmi vhodné řešení
- Vždy jsou poutané pásem
- Téměř výhradně jsou čistě protisměrné
- Poutání je poněkud komplikovanější než u Isofixu, ale sedačka je v autě takřka nehybná
- Mají omezené polohování, většinou je nutné sedačku odpoutat
- Doporučujeme pro samostatně sedící děti
- Není třeba se příliš obávat prostoru na nohy. Děti s ním podle zkušeností ze Skandinávie většinou žádnou potíž nemají
0-36kg (9-36kg) - kombinace, která není příliš dobrou volbou. Důvodů je více, ale hlavně jde o množství kompromisů, které musí výrobce udělat. Je potřeba, aby sedačka vyhověla stejně dvouletému a stejně dvanáctiletému dítěti. Rozdíl ve výšce je více než jeden metr, rozdíl ve váze až 30kg. Druhou otázkou je životnost sedačky – většinou má sedačka životnost 6 let. Ale vydržet by měla až 10 let. To je obecně v oboru spíše výjimka, ale takových sedaček stále přibývá. Opodstatnění má taková sedačka například v taxislužbě, nebo pro prarodiče, kteří střídavě vozí vnoučata ve velkém věkovém rozsahu.
15-36kg – posměrné sedačky, určené pro závěrečnou fázi dětského cestování. Opět musí vyhovět poměrně malému dítěti i teenagerovi, takže je důležité pečlivě vybrat podle vzrůstu dítěte a fáze, kdy do této sedačky přechází. Jinou sedačku budeme vybírat pro tříletého cestujícího, který má těsně přes 15kg a jiný typ bude vhodný po sedačce 9-25kg, kdy potomek je již poměrně velký a tělo se začíná hmotovými poměry a vývinem podobat dospělému. Sedačka může být ukotvená Isofixem, ale ten drží pouze sedačku. Dítě je vždy poutáno tříbodovým pásem automobilu
- V případě, že sedačka je určena pro malé, drobné dítě, je vhodnější výrobek, který zároveň se zvedáním podhlavníku roste také do boků
- Pro starší dítě může mít sedačka pevnou skořepinu
- Zajišťuje vedení pásu ve správné výšce (přes rameno) a v dolní části přes pánevní kost (řešeno buď hákem mezi nohama, nebo tvarem područek)
- Poskytuje boční ochranu, zejména v oblasti hlavy
- Sedačka může být polohovatelná, ale rozsah polohování není příliš velký
Nákup z druhé ruky - zcela specifický druh nákupu. Určitě je možné takto pořídit sedačku levněji. Ale více než kde jinde zde platí pořekadlo o zajíci v pytli. Proto velmi vřele doporučujeme takový nákup pouze v případě, že na 100% víte vše o historii sedačky. Tedy jestli neprošla nehodou, není přestárlá, nepochází např. ze zaplaveného auta, nebo na ní není zamaskovaná nějaká zásadní závada.
DESATERO PRO SPRÁVNÝ VÝBĚR SEDAČKY
PRAVIDLO ČÍSLO 1 – od narození co nejdéle držte dítě ve vajíčku – to maličké tělíčko přece chráníte nejlépe jak to umíte. V autě by to mělo platit stonásobně!
PRAVIDLO ČÍSLO 2 – každé auto je jiné – nehodí se stejná sedačka do Ferrari a do kamionu
PRAVIDLO ČÍSLO 3 – čím déle bude dítě jezdit v protisměru, tím lépe – to není módní trend. To je prostě fakt
PRAVIDLO ČÍSLO 4 – před koupí se snažte konkrétní typ vyzkoušet v autě, s posazeným potomkem – určitě se nechcete setkat s tím, že budete muset demontovat přední sedadlo, abyste se vešli
PRAVIDLO ČÍSLO 5 – ne každý zveřejněný test je vhodným vodítkem pro nákup – některé obecně kázané pravdy nejsou pravda
PRAVIDLO ČÍSLO 6 – čím větší váhový rozsah, tím více kompromisů musel výrobce udělat – taky nekupujete botičky od narození do maturity
PRAVIDLO ČÍSLO 7 – pozor na životnost sedačky – to že v ní bezpečně jezdila Vaše starší sestřenice není argument
PRAVIDLO ČÍSLO 8 – cena není obrazem kvality – podívejte se na jiné obory
PRAVIDLO ČÍSLO 9 – nakupujte u specialistů – pro nové auto si také nechodíte do řeznictví
PRAVIDLO ČÍSLO 10 – ptejte se těch skutečně zkušených – Vaše babička je možná skvělá kuchařka, ale do výběru dětské autosedačky by Vám mluvit neměla
Máte v tom jasněji? Jestli ano, jsme moc rádi a toto slohové cvičení mělo smysl. Nemáte? Tak volejte, pište, přijeďte. A nejen k nám. Každý dobrý prodejce by Vám měl říci něco podobného, co jste si tady přečetli. Protože to není nějaká dojmologie, ale jasně dané vědecké poznatky a dlouholeté zkušenosti.
Článek byl vytvořen na základě textu, sepsaného autorem pro web www.centrumautosedacek.cz
Váš
Radek
All comments