Co je to "i-Size"?
Dětská autosedačka je poměrně komplikované zařízení, které má za úkol ochránit Vašeho potomka před následky dopravní nehody. Proto musí splňovat tvrdé požadavky tak, aby fungovalo spolehlivě v každém autě, při každém typu nehody i v každé rychlosti. Toho lze docílit pouze přísnou regulací a přesnými pravidly, podle kterých musí být takový výrobek navržen, testován a vyráběn.
V historii se objevily různé pokusy vytvořit standardní předpis, který by zajistil spolehlivost a kvalitu dětských zádržných systémů. Prvním skutečně univerzálním ustanovením je EHK 44 – „Jednotné ustanovení pro schvalování typu zádržných zařízení pro děti cestující v motorových vozidlech“, které je v platnosti od roku 1981. Přesně definuje rozdělení autosedaček do kategorií, hmotnostních skupin a tříd. Dále popisuje postup homologace a značení homologačního procesu na samotném výrobku. Zde určuje typy a rozsah povinných zkoušek, včetně typů a vlastností figurín. Součástí jsou i způsoby kontroly výroby, hodnocení výrobků a postihy za nedodržování ustanovení. Odkazuje na další předpisy (EHK 16 – universální díly, EHK 14 – provedení universálních dílů v užitkových vozech apod.)
Již od roku 2010 se objevují ve světě snahy o zkvalitnění legislativy, která se týká tohoto oboru. Po tradičně nekonečných dohadech se objevuje první návrh nové normy EHK 129, která je nesprávně označovaná jako „i-Size“. V platnost vstupuje 9.7.2013, nicméně protože je opravdu velmi ambiciózní, naráží na velmi tvrdý odpor zejména automobilového průmyslu. Tomu totiž nařizuje poměrně rozsáhlé úpravy všech vyráběných vozů na tzv. „I-Size automobily“, které musí splňovat velmi pokročilý stupeň standardizace. Taková auta by například měla mít kromě isofixu také velmi podobné minimální rozměry a tvary sedadel, podobně velký obestavěný prostor na zadních sedadlech, nebo minimální velikost zadních dveří. Je jasné, že takové úpravy by si vyžádaly gigantické náklady, a proto přichází návrh na rozdělení nástupu normy R129 do několika postupných kroků. Prvním stupněm je uplatnění pravidel tohoto předpisu na výrobce dětských zádržných systémů, a to nejdříve na kategorie 0 a 0+, tedy na tzv. „vajíčka“. Jaké jsou tedy základní cíle této normy v první fázi?
- Lepší ochrana hlavy a krku kojenců a batolat díky povinné instalaci proti směru jízdy až do věku 15 měsíců.
- Lepší bezpečnost dětí díky zavedení zlepšení ochrany proti bočnímu nárazu
- Při testování se používá nová generace figurín, které lépe odpovídají skutečnému chování dětského těla při nárazu.
- Méně chyb při instalaci sedačky díky systému ISOFIX.
- Zjednodušený průvodce výběrem správné autosedačky díky rozlišování sedaček podle výšky dítěte.
- Standardizované maximální rozměry a tvary sedaček tak, aby byly použitelné ve všech vozidlech, odpovídajícím normě.
Jak je na první pohled vidět, v nařízení jsou důležité body (protisměr, zlepšení boční ochrany a ochrany hlavy), ale také naprosté nesmysly, jako je rozlišování sedaček podle výšky dítěte. Konkrétně zde naráží dobrý úmysl úředníků (přiblížit dělení sedaček rodičům díky sblížení s číslováním velikostí oblečení) na jednu drobnost, a tou je rozdílný růst různých dětí. Příroda dovolila, aby navzdory rozhodnutí OSN každé dítě rostlo jinak. Takže dítě, které má delší nohy a kratší tělo vydrží v konkrétní sedačce do čtyř let, zatímco dítě s delším tělem z ní vyroste o rok dříve. Poněkud sporné je také upřednostnění isofixu před poutáním sedaček bezpečnostním pásem auta. Isofix má totiž jednu nepříjemnou vlastnost – jeho normalizovaná přídržnost je pouze 33kg, což velmi omezuje jeho použití u sedaček pro větší děti. Nicméně je důležité, že existuje snaha o zkvalitnění legislativy v oblasti dětských autosedaček.
Jen pro zajímavost uvádím typy testů, které jsou u dětských zádržných systémů prováděny v rámci požadavků R129:
- Test odolnosti vůči prachu
- Test odolnosti vůči korozi
- Test tepelné odolnosti a funkčnosti v extrémních teplotách
- Test opotřebení a kluznosti vnitřních bezpečnostních pásů
- Test přídržnosti přezky pásů
- Test otvíracích sil přezky pásů
- Test deformace (prodloužení) skořepiny
- Test kotvení sedačky
- Test úderu do konstrukce dveří
- Test čelního nárazu (akcelerace a decelerace)
- Test čelního nárazu do bariéry
- Test zadního nárazu
- Test deformace hlavové opěrky
- Test seřízení přídržných prvků (vodiče pásů apod.)
- Test nastavení a deformace opěrné nohy
- Test přetočení sedačky
Všechny test jsou prováděny na testovacím vozíku a následně znovu v kompletním autě. Testy zámků jsou vždy opakovány v uvolněném stavu a při zatížení. Zcela oddělenou částí testování jsou zkoušky chemického složení všech částí. Z tohoto stručného seznamu vyplývá, že vyrobit dětskou autosedačku není úplně jednoduché.
Jaké jsou další kroky v uvádění předpisu R129 do praxe? Tato otázka se dá rozdělit na dvě části. První je přání Evropské komise a druhá část jsou reálné možnosti a chuť automobilek zavádět tzv. „i-sizová auta“. Takže oficiální termíny se stále posouvaly. Poslední verze hovoří o tom, že prodej sedaček vyrobených podle starší normy ECE 44/04 skončí v srpnu 2024, ale v rámci dodržení životnosti bude možné tyto výrobky používat i nadále bez omezení. Přesto někteří výrobci sedaček už poslali na trh i sedačky z dalších kategorií, které jsou homologovány podle R-129 (ačkoliv norma to ještě nevyžaduje). Najdete řadu sedaček v kategorii I, tedy sedačky do 105cm (dříve do 18kg). A první vlaštovky už jsou i v kategorii II-III, což jsou modely do 125, nebo 150cm (BeSafe iZi Flex Fix i-Size).
V blízké budoucnosti se jistě budou dětské zádržné systémy měnit. Ať už jsou to pravděpodobně slepé uličky (airbag v pultíkové sedačce), nebo zajímavé nápady v oblasti protisměrných sedaček (isofixové sedačky použitelné do 20 a více kilogramů, pásové sedačky až do 36kg!!!), v následujících létech se jistě objeví revoluční nápady. Ale pohříchu je třeba říct, že z hlavy úředníků určitě pocházet nebudou. Vůdčím prvkem na trhu budou velcí a renomovaní výrobci. A proto i pro zákazníky je důležitá jedna základní premisa – držte se kvalitních a osvědčených značek. Tam určitě chybu neuděláte.
Radek Čos
Autosedačky RC
All comments