Co je Plus test a proč je tak důležitý?

Co je Plus test a proč je tak důležitý?

Testování dětských zádržných systémů má jasná pravidla a výsledkem by měly být jasné a srozumitelné parametry. Ideálně takové, které budou čitelné pro laika a sdělí mu jednoznačně, která dětská autosedačka je pro dítě skutečně bezpečná. Zkoušek je mnoho a bohužel často nesplňují základní kritérium – jejich výsledky jsou nesrozumitelné, matoucí a někdy přímo protichůdné a zavádějící. Existuje však skutečně objektivní, extrémně náročný a tvrdý test, který je striktně zaměřen na bezpečnost dítěte. Je to švédský Test plus, který provádí královský institut VTI. Tato organizace se zaměřuje na obecnou bezpečnost v dopravě a zabývá se testováním obrovského množství parametrů, materiálů, předpisů, technických zařízení, patentů, nápadů, výrobků… Prostě všeho, co nějak souvisí s dopravou, od bicyklu po tankery. Velmi důležitým programem v portfoliu ústavu je testování dětských autosedaček a téma bezpečnosti pasažérů obecně. A zde narazíme na legendární Plus test, který tím nejtvrdším způsobem zkouší vše, co souvisí s dětskými zádržnými systémy. Co to vlastně je a jak to funguje?

 Při výrobě probíhá samozřejmě řada testů a zkoušek, které mají za úkol potvrdit jejich funkčnost a bezpečnost. Nejdříve jsou to zkoušky spojené s výrobou přímo u producentů. Bez nich by vývojáři nemohli navrhnout výrobek, který bude odpovídat normám. Následují homologační zkoušky, při kterých je oficiálně potvrzen soulad s předpisy a zákony. Bez nich žádný výrobek není připuštěn do komerčního prodeje. Velmi zajímavé to je pro nás u různých doplňků, které takovým přísným požadavkům nepodléhají a mohou být v lepším případě nefunkční, v tom horším dokonce nebezpečné. Mám na mysli různé čelenky, spony, prodloužení pásů, držáky tabletů apod. Zde je na místě být opatrný a u prodejců se ptát na jejich homologaci.

                                                         

Sami jste jistě zjistili, že běžnou homologací projde leccos. Na trhu najdete příšerné autosedačky splňující jen úplně základní požadavky, ale v praxi je to zařízení vhodné spíše do nepodařené komedie. Typicky se můžete setkat s některými vajíčky z tzv. trojkombinací, výrobky podivného (hlavně asijského) původu, různé „noname“ vehikly, obskurní sedačky za neuvěřitelně nízkou cenu v různých supermarketech apod.

Proto se objevila nutnost předpisy zpřísnit a v platnost postupně vstupuje nová norma, označená UN ECE R129. Nesprávně se jí někdy říká i-Size. Oproti starší normě ECE R44 přináší základní rozdíl ve schvalování sedaček podle výšky, nikoliv podle váhy dítěte. Významná změna spočívá v tom, že sedačky již nejsou klasifikovány podle kategorií, ale musí splnit všechny požadavky se všemi testovacími figurínami, které se „vejdou“ do dané výšky. Přibylo testování sedaček při bočním nárazu, hodnocení zatížení krční páteře, nebo akcelerace hlavy. V případě starší normy bylo možné vozit po směru děti nad 9kg, nově je povinný protisměrný provoz až nad 15 měsíců. Nové sedačky musí odpovídat vnitřními rozměry antropometrickým parametrům dítěte v dané výškové skupině. Jsou tedy vesměs prostornější. Na první pohled rozeznáte výrobky homologované podle nové normy díky tomu, že vodiče pásů mají zelenou barvu a co je velmi důležité – pásy přes tyto vodiče prochází při použití po směru i proti směru (u starších sedaček byly odlišeny barevně – protisměr modře, posměr červeně).

A zde se konečně dostáváme k tomu, jak funguje Plus test. Ten je postaven svou náročností výrazně výš než homologace. Při testech se používají vyšší rychlosti, brzdná dráha je zkrácená a pro zatížení krční páteře jsou stanoveny přesné hodnoty. Při jejich překročení je výrobek vyloučen z hodnocení. Kromě toho se používají nejnovější typy testovacích figurín, které disponují větším množstvím citlivějších čidel pro měření. Výsledkem je jasné stanovení limitu, kdy sedačka není dostatečně bezpečná, zejména z pohledu poškození nejcitlivějšího místa na dětském těle – krční páteře. Praktický výsledek je ten, že požadavky nesplní žádná posměrná sedačka. Z grafu je vidět, že zatížení je zde násobně vyšší než hraniční hodnota pro protisměrnou sedačku. A jak zjistíte, jestli sedačka prošla úspěšně tímto „masakrem“? Má na sobě onu zlatou nálepku s číslem protokolu, popřípadě seznam najdete zde: Plus test

                                                                                                                                                     

Takových sedaček je aktuálně přesně 43. Jejich seznam neexistuje, musíte hledat. K tomu patří jedna zajímavost – jak jsem zmínil, testem nikdy neprojde posměrná sedačka. Výrobci jsou samozřejmě hrdí na získání takového prestižního hodnocení, ale zároveň je pro zákazníky zajímavá možnost v nouzi nejvyšší otočit pasažéra do směru (např. v případě kinetózy). Takže ti nejlepší nabízí vrcholné modely otočných sedaček ve dvou variantách. Jedna jde otočit pouze do strany pro snadnější nastupování, ale má své dvojče, které jde otočit i do směru. Ta první má možnost získat Plus test, ta druhá ne. Tím výrobce získá možnost nabízet sedačku, o které je možné říct, že když jí používáte v protisměru, máte v praxi sedačku s Plus testem, a tudíž vozíte svého potomka v extrémně bezpečné sedačce. Takto na trhu najdete BeSafe iZi Turn a její klon iZi Twist, Joie i-Spin 360 a Joie i-Spin Safe, Nuna Prym a Nuna Norr…

Doufám, že z tohoto elaborátu je jasná jedna myšlenka – ti nejlepší odborníci na světě se snaží říct naprosto srozumitelně to nejdůležitější. CESTOVÁNÍ V PROTISMĚRU = CESTOVÁNÍ V BEZPEČÍ!!! Buďte jako oni. Používejte mozek!

Váš Radek

All comments

Leave a Reply

ZDE SI VYTVOŘTE REZERVACI K NÁVŠTĚVĚ NAŠÍ PRODEJNY